Het RDW (vroeger Rijksdienst voor het Wegverkeer) stelt verplichtingen aan aanhangwagens. Zo stellen zij toelatingskeuringen verplicht bij bepaalde soorten aanhangers. Maar ook een APK (Algemene Periodieke Keuring). In dit kennisartikel vind je uitleg over hoe dit allemaal zit.
Belangrijk om te benoemen is dat GECO Verhuur géén RDW keuringen mag uitvoeren. Het RDW heeft verschillende keuringsstations die je hier kunt vinden.
Verschil tussen aanhanger op naam of niet
Er is een belangrijk verschil tussen aanhangwagens (of caravans) die op naam staan of niet. Daarbij wordt de volgende regel gehanteerd:
Als u een aanhanger of caravan heeft gekocht van meer dan 750 kg, dan moet u met hulp van de verkoper het kenteken op uw naam laten zetten. Dat heet overschrijven. (zie website RDW)
Voorbeelden van aanhangers die op naam moeten staan (dus gewicht groter dan 750 kg) zijn:
- Aanhanger tandemasser
- Aanhanger 5 meter
- Kiepaanhanger
- Huifaanhanger tandemasser
- Autoambulance
- Machinetransporter
Aanhangers die niet op naam hoeven staan (dus lager dan 750 kg gewicht):
Toelatingskeuring aanhanger
Wanneer je met een aanhanger wil gaan rijden met een maximummassa van meer dan 750 kg moet deze door de RDW gekeurd worden. Dit geldt voor een eigenbouw aanhanger maar ook voor aanhangwagens die niet uit de EU afkomstig zijn. Deze moeten dan een toelatingskeuring ondergaan.
Er zijn twee soorten toelatingskeuringen:
- Toelatingskeuring voor eenvoudige aanhangwagens
- Toelatingskeuring voor speciale aanhangwagens
Bij de eenvoudige aanhangwagens wordt tijdens de toelatingskeuring gekeurd op bijvoorbeeld het remsysteem, mechanische koppeling, stootbalk of de dissel.
De RDW maakt bij de toelatingskeuring dus ook onderscheid tussen eenvoudige en speciale aanhangwagens. Met een speciale aanhangwagen wordt een aanhangwagen bedoeld van één van de onderstaande soorten:
- Deelbare opleggers
- Autonome aanhangwagens met meer dan 4 assen
- Opleggers met meer dan 3 assen
- Dolly’s
- Aanhangwagens die met betrekking tot massa en afmeting niet voldoen aan de toelatingseisen (ook modulaire aanhangers vallen hieronder)
- Aanhangwagens waar een nieuwe technologie of concept in zijn verwerkt
Misschien vraag je je af: geldt er dan niks voor aanhangers onder de 750 kg? Jawel! Je aanhanger moet over een typegoedkeuring beschikken. Normaal zorgt de fabrikant hiervoor. Op de dissel vind je een metalen plaatje met de nodige informatie. Waaronder:
- De naam van de fabrikant
- Type goedkeuringsnummer met voertuigidentificatie
- Maximum Toegestane Massa en belastbaarheid van de assen
Daarnaast moet je trailer natuurlijk aan enkele basisvoorwaarden voldoen. Zo moet je kenteken hetzelfde zijn als dat van je voertuig. Verlichting, een stoplicht en kentekenverlichting zijn ook verplicht.
Verplichtingen en keuringen bij gebruik van aanhangwagens
Als je een aanhangwagen (of caravan) op je naam hebt staan, dan horen daar een aantal verplichtingen bij. Deze verplichtingen zijn:
- Een aanhangwagen is verzekerd bij het trekkend voertuig.
- Een aanhangwagen boven de 3500 kg moet APK goedgekeurd (Algemene Periodieke Keuring) zijn.
- Je moet de juiste kentekenplaten op de aanhangwagen hebben.
- Als het kenteken van de aanhangwagen begint met de letters ZZ of ZZZ mag je je uitsluitend op de weg bevinden met een ontheffing van de wegbeheerder of van de RDW.
- Aanhangwagens lichter dan 751 kg moeten zijn (type)goedgekeurd voor de toelating tot het verkeer op de weg. Ook de zogenaamde zelfbouwaanhangwagens moeten aan deze voorwaarde voldoen, ook al zijn ze niet kentekenplichtig.
- Werkgevers nemen maatregelen om ervoor te zorgen dat arbeidsmiddelen veilig gebruikt kunnen worden
- Werkgevers moeten alle mogelijke maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen
APK voor aanhangers
Een aanhanger/caravan van boven de 3500 kg, moet APK goedgekeurd zijn. Let hierop als je een gebruikt voertuig aanschaft. Vanaf de datum dat het kenteken op de naam staat ben je hier als geregistreerde eigenaar verantwoordelijk voor. Meer over de APK van aanhangwagens vind je op de website van RDW.
Keuren aanhanger na schade
Als je een aanrijding met schade gehad hebt of er technische gebreken zijn aan de aanhanger, dan kan de politie of de verzekeringsmaatschappij in het RDW-kentekenregister laten zetten dat de aanhanger of caravan niet meer op de openbare weg mag rijden.
Deze melding heet ‘Verbod voor rijden op de weg’. Is dit het geval, dan ontvang je hierover een brief van het RDW. De aanhanger mag niet meer op de openbare weg rijden totdat de schade is gerepareerd en de reparaties door ons zijn goedgekeurd. Hiervoor moet je een keuring bij ons laten doen.
Periodieke keuring aanhangwagens
Keuringen die niet volgens de RDW moeten, maar wel verplicht zijn, is de periodieke keuring van aanhangwagens. Een aanhangwagen valt namelijk ook onder de categorie arbeidsmiddelen (lees hier meer over in het artikel: wanneer keuren?)
Hierdoor ben je verplicht om minstens 1 keer per jaar jouw aanhangwagen te laten keuren op het gebied van algemene staat, assen en chassis, banden, oplooprem, verlichting en meer. Je vindt hier meer over het keuren van aanhangers. Keuringen van aanhangwagens worden uitgevoerd volgens de richtlijnen van de CE-markering, Arbobesluit (H7) en de wegenverkeerswet
Bedrijven die een VCA-certificering hebben, zijn ook nog eens door die certificering verplicht om minimaal jaarlijks te keuren.
Conclusie
Kortom, een aanhanger dient aan een aantal verschillende keuringen te voldoen. Van een RDW toelatingskeuring tot een type goedgekeurd. Maar ook afhankelijk van het gewicht een APK. Door de verplichte keuringen van aanhangers die laten uitvoeren, voldoe je aan wet- en regelgeving en zorg je voor een veilige (werk)situatie op de weg.